
TITKOSSZOLGÁLATOK IRÁNYÍTJÁK 
A MAGYAR KÜLPOLITIKA ELLENI 
DEZINFORMÁCIÓS HADJÁRATOT

2026. április 9.



2

TITKOSSZOLGÁLATOK IRÁNYÍTJÁK 
A MAGYAR KÜLPOLITIKA ELLENI DEZINFORMÁCIÓS HADJÁRATOT

A Szuverenitásvédelmi Hivatal kiemelt figyelemmel kíséri a 2026-os magyarországi 
választási kampányt manipulálni szándékozó külföldi beavatkozási kísérleteket. A hi-
vatal felhívja a magyar választók figyelmét arra a titkosszolgálati hátterű dezinformá-
ciós kampányra, amely egy állítólagos orosz befolyásolási kísérlet narratíváját próbálja 
felépíteni a hazai nyilvánosságban. Egy külföldről finanszírozott médiamunkásokból, 
influenszerekből és politikusokból álló hálózat kísérli meg eltéríteni a közbeszédet,  
a kampány középpontjába helyezni azt a narratívát, amely szerint a kormány és a vá-
lasztás is orosz befolyás alá került. A kiterjedt dezinformációs művelet célja az orosz 
befolyásról szóló történet megszilárdítása az áprilisi választás előtt. 

A titkosszolgálati hátterű dezinformációs kampány középpontjában korábban olyan álhírek 
álltak, mint Bassár el-Aszad szír elnök Budapestre menekülése, ami soha nem történt meg; 
Magyarország állítólagos katonai tervei Kárpátalja megszállására, vagy hogy az orosz energia
hordozók vásárlásával Budapest tudatosan finanszírozza az ukrajnai háborút. A támadás új 
célpontja Magyarország külpolitikája és maga a külügyminiszter. A legfrissebb dez
információs műveletben részt vesz az Európai Bizottság által finanszírozott európai 
propagandagépezet is, amely titkosszolgálati segítséggel helyezi nyomás alá a magyar 
közéletet, igyekszik minél nagyobb teret adni a spekulációnak és az összeesküvés-
elméletek terjedésének. 

Szijjártó Péter külügyi és külgazdasági miniszter orosz kollégájával, valamint más kor-
mányzati tisztviselőkkel folytatott beszélgetéseit egy oknyomozó lapokból szervező-
dött konzorcium „szerezte meg” és „verifikálta”. A műveletben a VSquare, a Frontstory, 
a Ján Kuciak Nyomozóközpont, a Delfi Estonia és a The Insider vett részt. A VSquare 
Panyi Szabolcsot1 is foglalkoztatja, aki a titkosszolgálati hátterű akció résztvevőjeként 
dekonspirálódott. A hangfelvételekre épülő, közösen jegyzett cikk 2026. március 31-én 
jelent meg az érintett felületeken Kreml hotline címmel.

Az akcióban részt vevő európai médiahálózat szereplőit vizsgálva megállapítható, hogy 
•	 mindegyikük aktív része annak az egész kontinenst behálózó, a brüsszeli érde-

keket képviselő, kiterjedt csoportnak, amely az Európai Bizottságtól közvetlen 
anyagi függésben működik;

•	 e lapok, valamint az ezen felületeken publikáló újságírók aktív szereplői az Európá
ban zajló titkosszolgálati műveleteknek.

1	 Forrás: https://szuverenitasvedelmihivatal.hu/hirek/a-halozati-szemely-panyi-szabolcs



3

TITKOSSZOLGÁLATOK IRÁNYÍTJÁK 
A MAGYAR KÜLPOLITIKA ELLENI DEZINFORMÁCIÓS HADJÁRATOT

Delfi, az Európai Bizottság balti szócsöve

A Delfi mindhárom balti országban jelen lévő, vezető online médium a Baltikumban, a regioná-
lis nyelvek mellett oroszul és angolul is publikál tartalmakat. Tulajdonosa 2007 óta a Baltikum 
legnagyobb médiacsoportja, az Ekspress Grupp, amely a Delfi nemzeti mutációi mellett számos 
online kiadványt működtet a térségben. A Delfi észt, lett és litván lapjai számottevő támoga-
tást kapnak az Európai Bizottságtól, az észtországi Delfi Estonia tagja a 444 kiadója, a Magyar 
Jeti Zrt. által vezetett TEFI konzorciumának is.

A vállalatcsoport észt (Delfi Meedia AS), litván (Delfi UAB) és lett (AS Delfi) tagjai konzorciu-
mi partnerként együtt nyernek el médiatámogatásokat, és részt vesznek az Európai Digitális  
Média Megfigyelőközpont (EDMO) regionális szervezete, a Baltic Engagement Centre for  
Combating Information Disorders2 (BECID) tevékenységében. Az Európai Bizottság a Digitális 
Európa program részeként 2025 végéig mintegy 33 millió eurót osztott szét a „dezinformáció-
ellenes” és „tényellenőrző” hálózatok között.3 Az EDMO-programban támogatott szerve-
zetek többsége a médiapartnerségi projektekből is részesül finanszírozásban, így például  
a Magyar Jeti Zrt. is, amely a Lakmusz tulajdonosaként ebben a programban is kap pénzt, akár-
csak a Delfi.

A csaknem 3 millió eurós összköltségvetésű BECID1 projektben a Delfi UAB 265 ezer eurót, 
a Delfi Meedia AS pedig 168 ezer eurót kapott. A jelenleg is tartó, szintén 3 millió eurós BECID2 
projektben az észt és a litván céghez is 200-200 ezer euró került. Csak a litván Delfi UAB ezen-
felül több mint 500 ezer euróhoz jutott4 az Európai Bizottság médiatámogatási programjaiban, 
és ugyancsak több százezer euró érkezett a csoport többi cégéhez.

A Magyarországi dezinformáció-ellenes központ nevű, 2021 óta futó projekt költségvetése 
mostanra meghaladja a 4 millió eurót.5, 6 A projektet a Political Capital vezeti, a 444 kiadó-
ja mellett a Magyar Hangot kiadó Alhambra-Press, az Amnesty International Magyarország, 
a Mérték Médiaelemző Műhely, a Független Médiaközpont, az Idea Alapítvány, a Magyarországi 
Európa Társaság, valamint a Civil Kollégium Alapítvány is részesül a pénzből.

2	 Forrás: https://becid.eu/
3	 Forrás: https://digital-strategy.ec.europa.eu/en/factpages/digital-success-stories-european-digital-media-observatory
4	 Forrás: https://ec.europa.eu/info/funding-tenders/opportunities/portal/screen/how-to-participate/org-details/892990052?order=DESC&page-

Number=1&pageSize=50&sortBy=lastModified&keywords=DELFI%20UZDAROJI%20AKCINE%20BENDROVE&isExactMatch=true&type=ORGANISA-
TION&orgType=participant

5	 Forrás: https://ec.europa.eu/info/funding-tenders/opportunities/portal/screen/opportunities/projects-details/43152860/101083317
6	 Forrás: https://ec.europa.eu/info/funding-tenders/opportunities/portal/screen/opportunities/projects-details/43152860/101226197

https://digital-strategy.ec.europa.eu/en/factpages/digital-success-stories-european-digital-media-observatory
https://ec.europa.eu/info/funding-tenders/opportunities/portal/screen/opportunities/projects-details/43152860/101083317
https://ec.europa.eu/info/funding-tenders/opportunities/portal/screen/opportunities/projects-details/43152860/101226197


4

TITKOSSZOLGÁLATOK IRÁNYÍTJÁK 
A MAGYAR KÜLPOLITIKA ELLENI DEZINFORMÁCIÓS HADJÁRATOT

Információk a titkosszolgálatoktól: The Insider 

A The Insider egy rigai központú, „oknyomozó” és „fact-checking” cikkek publikálására sza-
kosodott online újság. Roman Dobrohotov alapította 2013-ban, jelenleg is ő a főszerkesztője. 
A The Insider orosz és angol nyelvű honlapot üzemeltet, valamint egy Telegram-csatornát, egy 
Instagram-fiókot, két TikTok-fiókot és két YouTube-csatornát: egyet az élő adásokhoz, egy má-
sikat pedig a szerkesztett videótartalmaknak.

Roman Dobrohotov moszkvai születésű politikai aktivista és újságíró, a 2008-ban alapított 
orosz ellenzéki párt, a Szolidaritás tagja, és a 2012-ben létrehozott December 5. Párt társalapí-
tója. 2019-ben a European Press Prize oknyomozó újságírás díját kapta a Szkripal-ügy kapcsán 
írt cikkeiért.7

A The Insider több, az Európai Unió vagy az Egyesült Királyság területén végzett orosz hír-
szerzési akcióról számolt be a nyilvánosságnak, több orosz kém leleplezésében vett részt, vél-
hetőleg a titkosszolgálatoktól kiszivárgó információkból dolgozva. 2018-ban a Bellingcattel,  
a Der Spiegellel és a Respekt nevű cseh portállal közösen jegyzett cikkekben ők azonosították 
az orosz katonai hírszerző szolgálat, a GRU 29155-es számú egységének tagjait, akiket Szergej 
Szkripal meggyilkolásával vádoltak. 2020-ban ők nevezték meg (a Bellingcattel, a CNN-nel és 
a Der Spiegellel közösen jegyzett cikkben) az orosz nemzetbiztonsági szolgálat, az FSZB tiszt
jeit, akiket Alekszej Navalnij megmérgezésével vádoltak.8 A Bellingcattel és a BBC-vel közösen 
ők hozták nyilvánosságra azoknak az FSZB-tiszteknek a személyazonosságát, akiket felelős-
sé tettek a Malaysian Airlines MH17-es járatának tragédiájáért.9 2022-ben az orosz legfelsőbb 
ügyészség nemkívánatosnak nyilvánította a The Insider tevékenységét az Egyesült Királyság-
ban bejegyzett Bellingcat Ltd., a Hollandiában regisztrált Stichting Bellingcat és a csehországi 
Central and Eastern European Law Initiative Institute (CEELI) tevékenységével együtt.10

A The Insiderrel rendszeresen együttműködő, 2014-ben alapított hollandiai Bellingcat a  TEFI 
projektben is részt vesz: képzéseket tart a konzorcium szerkesztőségeinek, amelyeken el
sajátíthatják az innovatív OSINT-technikákat a nemzetbiztonsági és katonai védelmi területen. 
A Bellingcat támogatói között feltűnik a National Endowment for Democracy, az Open Society 
Foundations és a Sigrid Rausing Trust is.11

7	  Forrás: https://www.europeanpressprize.com/laureate/roman-dobrokhotov/
8	  Forrás: https://theins.ru/en/politics/262611
9	  Forrás: https://www.occrp.org/en/news/bellingcat-russias-fsb-officer-played-crucial-role-in-mh17-downing
10	  Forrás: https://theins.ru/en/news/253183
11	  „A projektet a magyarországi 444 kiadója, a Magyar Jeti Zrt. által vezeti, tagja továbbá a lengyel Gazeta Wyborcza, a szlovák Sme, a holland Bellingcat, 

a román PressOne, melyek mind Soros György-féle hálózathoz köthető lapok. Kiemelkedik közülük a titkosszolgálati háttérrel rendelkező Bellingcat, 
aminek bevallottan a korszerű, nyílt forrású hírszerzési technikák átadása a feladata, mely érdekében képzési központot is létrehoztak a részt vevő új-
ságíróknak. A Bellingcat mögött ráadásul ott áll az amerikai »demokráciaexport« zászlóshajójaként ismert National Endowment for Democracy (NED) 
nevű alapítvány is. A projektben részt vevő szervezetek közel 1,1 millió eurós támogatásban részesültek az utóbbi két évben.”  
Forrás: https://szuverenitasvedelmihivatal.hu/hirek/brusszeli-penzekbol-vegez-politikai-nyomasgyakorlast-a-444-altal-vezetett-nemzetkozi- 
mediaprojekt

https://szuverenitasvedelmihivatal.hu/hirek/brusszeli-penzekbol-vegez-politikai-nyomasgyakorlast-a-444-altal-vezetett-nemzetkozi-mediaprojekt
https://szuverenitasvedelmihivatal.hu/hirek/brusszeli-penzekbol-vegez-politikai-nyomasgyakorlast-a-444-altal-vezetett-nemzetkozi-mediaprojekt


5

TITKOSSZOLGÁLATOK IRÁNYÍTJÁK 
A MAGYAR KÜLPOLITIKA ELLENI DEZINFORMÁCIÓS HADJÁRATOT

A Bellingcat képviselői ezer szállal kötődnek az amerikai és brit kormányzati, katonai és hír-
szerzési körökhöz.12 A Szkripal-ügy kapcsán a The Insider is magyarázkodni kényszerült szol-
gálati kapcsolatai miatt: először azt állították, hogy az ügyben döntő dokumentumok egy orosz 
rendőrségi forrásuktól származtak,13 később azt mondták, nem tudják, honnan vannak az ada-
tok, oknyomozó partnerüktől, a Bellingcattől kapták őket, nem kérdőjelezték meg a valódisá-
gukat.14 A Bellingcat is tagja lett az abban az időben alapított Open Information Partnershipnek, 
amely azóta dolgozik a kelet- és közép-európai országok közvéleményének szisztematikus át-
formálásán.

Az Európai Bizottság a dezinformáció elleni európai stratégia szükségességét részben a Szergej  
Szkripal ellen 2018-ban Salisburyben végrehajtott mérgezéses támadás kapcsán indított orosz 
dezinformációs kampánnyal indokolta. A bizottság az orosz dezinformációs kampány fel
térképezésével a brit Zinc Networköt bízta meg. A cég az EB 2018 végén nyilvánosságra hozott 
dezinformáció elleni védekezési stratégiájának előkészítésében is részt vett. Ez a terv – vala-
mint a Zinc ezt kiegészítő, NGO-hálózat építésére vonatkozó stratégiája, amelyet az Open Infor-
mation Partnershipen keresztül tervezett megvalósítani – adta az alapját a Věra Jourová uniós 
biztos nevével fémjelzett média- és audiovizuális akciótervnek. A bizottság erre hivatkozva 
finanszírozza 2020 óta „a tényellenőrzést és a dezinformációk megcáfolását” végző NGO-kat és 
médiaszervezeteket.

A jelentős USAID-forrásokat szétosztó Zinc Network 2020-ban arra kapott megbízást a bizott-
ságtól, hogy a koronavírus-járvány kapcsán az európai médiatérben terjedő dezinformációs 
kampányokat azonosítsa, és azok ellen átfogó kommunikációs stratégiát gyártson.15 2025 ele-
jén nyilvánosságra kerülő dokumentumok alapján a brit külügyminisztérium mintegy 10 mil-
lió font értékben vásárolt politikai influenszereket a Zinc Network Ltd. közvetítésével. A Zinc 
Network irányította hálózat huszonkét országban – elsősorban Közép- és Kelet-Európában –  
olyan véleményformálókat alkalmazott, akik „autentikusnak tűnő” tartalmakon keresztül 
a brit állam által meghatározott üzeneteket terjesztettek, miközben titoktartási szerződések 
tiltották, hogy felfedjék a brit kormányzati megrendelés tényét. A tartalmak szerkesztésében 
a Zinc munkatársai aktívan közreműködtek, a végső publikálás pedig brit tisztviselői jóvá
hagyáshoz volt kötve.16

12	 Forrás: Ügynökmeló: hírszerzők és kémek képzik a dollármédia krémjét | BENNFENTES
13	 Forrás: https://www.bbc.com/russian/features-45510966
14	 Forrás: https://meduza.io/feature/2018/09/27/polkovnik-gru-geroy-rossii-byl-v-chechne-kazhetsya-zhurnalisty- uznali-kto-takoy-ruslan-boshirov
15	 „(…) a koronavírus-járvány alatt a vakcinagyártó országok szisztematikusan felépített dezinformációs kampányokat folytattak a konkurens termé-

kekkel és az azokat fejlesztő országokkal szemben, egyrészt azért, hogy az oltóanyagaikat saját gazdasági és politikai érdekszférájukon túl is érté-
kesíteni tudják, másrészt azért, hogy riválisaik – vakcinadiplomáciájukon keresztül érvényesített – befolyásszerzési kísérleteit visszaszorítsák. Bár 
a dezinformációs kísérleteket egyértelműen gazdasági érdekek vezérelték, alkalmasak voltak arra is, hogy a célország politikai-társadalmi rendjét 
destabilizálják, politikai erőviszonyait átformálják, kormányzatát hiteltelenítsék, cselekvőképességét korlátozzák, akár emberéletek árán is.”  
Forrás: https://szuverenitasvedelmihivatal.hu/dokumentumok/a-kinai-oltas-elleni-narrativa-magyarorszagi-jelenlete-a-reuters-altal-feltart- 
dezinformacios-muvelet-alapjan.pdf

16	 „A Zinc korábbi munkatársa »állami propagandának« nevezte a Zinc tevékenységét, amellyel »szuverén országok belügyeibe avatkoznak be«. Ehhez 
olyan influenszereket használtak fel, akikkel »könnyű azonosulni«, és akik »autentikusnak tűnő« videókat készítenek.” Forrás: https://szuverenitas-
vedelmihivatal.hu/hirek/kozel-10-millio-fontbol-vasarolt-politikai-influenszereket-a-brit-kormany

https://tenyek.hu/politika/2024/08/ugynokmelo-hirszerzok-es-kemek-kepzik-a-dollarmedia-kremjet
https://szuverenitasvedelmihivatal.hu/dokumentumok/a-kinai-oltas-elleni-narrativa-magyarorszagi-jelenlete-a-reuters-altal-feltart-dezinformacios-muvelet-alapjan.pdf
https://szuverenitasvedelmihivatal.hu/dokumentumok/a-kinai-oltas-elleni-narrativa-magyarorszagi-jelenlete-a-reuters-altal-feltart-dezinformacios-muvelet-alapjan.pdf
https://szuverenitasvedelmihivatal.hu/hirek/kozel-10-millio-fontbol-vasarolt-politikai-influenszereket-a-brit-kormany
https://szuverenitasvedelmihivatal.hu/hirek/kozel-10-millio-fontbol-vasarolt-politikai-influenszereket-a-brit-kormany


6

TITKOSSZOLGÁLATOK IRÁNYÍTJÁK 
A MAGYAR KÜLPOLITIKA ELLENI DEZINFORMÁCIÓS HADJÁRATOT

A Zinc és a vele együttműködő agytrösztök, médiavállalatok, NGO-k és civil aktivisták hálóza-
ta névleg ugyan az Oroszország által indított, Európát célzó dezinformációs kampányok ellen 
lép fel, gyakorlatilag azonban maga is információs műveleteket végez, amelyekkel az európai 
közvélemény Ukrajnával és az orosz–ukrán háborúval kapcsolatban kialakított állásfoglalását 
próbálja átformálni.

Az OCCRP Kelet- és Közép-Európában

A lengyelországi VSquare és a Frontstory, valamint a szlovákiai Ján Kuciak Nyomozóközpont az 
OCCRP kelet- és közép-európai partnerei; ezek – kiegészülve a magyarországi Direkt36-tal és 
az Átlátszóval, a csehországi Investigacével, a bulgáriai Birddel, a romániai Rise Projecttel és 
a Context Investigative Reporting Projecttel – az OCCRP hálózatában fejtik ki tevékenységüket.17

A magát oknyomozó hálózatként meghatározó OCCRP régóta politikai fegyverként működik 
a közéletben. Beavatkozásai több országban belpolitikai változáshoz vezettek. Tevékenysége 
nem áll meg a lejáratás és a politikai médiakampány szintjén. A Globális Korrupcióellenes Kon-
zorciumon18 (GACC) keresztül, a Transparency Internationallel együttműködve feljelentéseket 
tesz, hatósági vizsgálatok alá von bárkit, aki a megbízói útjában áll.

Az OCCRP tevékenységét 2025-ig jelentős részben a USAID finanszírozta, de megjelent mögötte 
a German Marshall Fund és a National Endowment for Democracy, a Rockefeller Brothers Fund, 
valamint a Soros György-féle Open Society Foundations is.19 Minden jel arra mutat, hogy az 
Európai Bizottság felismerte, a USAID-források elapadása után az OCCRP-nek új donorra lesz 
szüksége, és uniós pályázati pénzekkel20 tartja fenn a szervezetet.

Az Európai Bizottság több mint 600 ezer eurót utalt az OCCRP-nek, amely cserébe a 2024-es 
EP-választások előtt lejáratókampányt folytatott konzervatív és EU-szkeptikus német politi-
kusok ellen.21 Ursula von der Leyenék hivatalosan az „oknyomozó újságírást” finanszírozták 
az európai adófizetők pénzéből, de valójában a politikai ellenfeleik ellen irányuló fekete kam-
pányok végrehajtásáért fizettek.22 Az OCCRP hálózatához kapcsolódó sajtó az uniós választá-

17	 „Az OCCRP nem pusztán információkat gyűjt: politikai kampányokat koordinál, és lejárató műveleteket hajt végre azokban az országokban, ahol 
a nemzeti kormányok ellenállnak a brüsszeli és washingtoni progresszív elit akaratának. Magyarország a hálózat egyik kiemelt célpontja. A szervezet 
magyar partnerei – az Átlátszó és a Direkt36 – szervesen illeszkednek az OCCRP működésébe. Mindkét portál rendszeres résztvevője a nemzetközi 
projekteknek, ráadásul az OCCRP Átlátszóval való szoros kapcsolata révén a magyar közérdekűadat-igénylések során megszerzett iratok, háttéranya-
gok és adatbázisok a teljes hálózat számára elérhetővé váltak. A megszerzett információkat a magyar kormány hiteltelenítésére használják fel.  
Az OCCRP és a hozzá kapcsolódó médiapartnerek rendszeresen járulnak hozzá azokhoz a jogállamisági jelentésekhez és médiakampányokhoz, ame-
lyek negatív képet festenek hazánkról.” Forrás: https://szuverenitasvedelmihivatal.hu/hirek/az-europai-bizottsag-uj-zsoldosai-drew-sullivan-es-az-
occrp

18	 Forrás: https://www.transparency.org/en/projects/global-anti-corruption-consortium
19	 Forrás: https://www.mediapart.fr/en/journal/international/021224/hidden-links-between-giant-investigative- journalism-and-us-government
20	 Forrás: https://hub.next-ij.eu/
21	 Forrás: https://www.berliner-zeitung.de/politik-gesellschaft/geopolitik/exklusiv-eu-zahlte-600000-euro-an- journalisten-netz-

werk-occrp-li.2354771
22	 Az Ursula von der Leyen vezette testület az OCCRP túlélését 2025 eleje óta több millió euróval támogatta (az OCCRP és konzorciumi partnerei két pro-

jektben több mint 2,38 millió eurót kapnak uniós forrásokból). A pénz hivatalosan, a nem nyilvános, nem hozzáférhető szerződések rövid összefoglaló 
leírása szerint az oknyomozó újságírás támogatására, az összeesküvés-elméletek és az internetes trollok elleni harcra vagy mesterségesintelligencia-



7

TITKOSSZOLGÁLATOK IRÁNYÍTJÁK 
A MAGYAR KÜLPOLITIKA ELLENI DEZINFORMÁCIÓS HADJÁRATOT

sok előtt rendszeresen „moszkvai ügynökökként” ábrázolta az Európai Bizottság működésével 
kritikus politikusokat. Hat uniós ország (Németország, Belgium, Franciaország, Magyarország, 
Hollandia és Lengyelország) politikusait és a választások jelöltjeit is érintette az Európa hangja 
művelet.

Ez a hálózat egy az Európai Bizottság, a vele szövetséges tagállamok titkosszolgálatai 
és üzleti szereplők által fenntartott befolyásolási gépezet: médiumok, NGO-k, külföldi 
donorok és politikailag összehangolt szereplők rendszere, amely évek óta szervezet-
ten lép fel a tagállami nyilvánosság és a demokratikus döntéshozatal befolyásolására. 
A folyamatban lévő, titkosszolgálati hátterű nemzetközi akció első számú fegyvere az e 
csatornákon keresztül működtetett média, amely az Európai Bizottsággal szövetséges 
kormányokkal összehangoltan építi és erősíti azt a narratívát, amely a magyarországi 
hálózati szereplők és a mögöttük álló „megrendelők” politikai érdekeit szolgálja, és köz-
vetlenül a választás befolyásolását célozza.

fejlesztésre érkezik, a valódi célja azonban az Európai Bizottság politikai érdekérvényesítése a tagállamok belpolitikáján keresztül.  
Forrás: https://ec.europa.eu/info/funding-tenders/opportunities/portal/screen/opportunities/projects-details/43251814/101180015/CREA2027; 
https://ec.europa.eu/info/funding-tenders/opportunities/portal/screen/opportunities/projects-details/43152860/101226241/DIGITAL; https://
ec.europa.eu/info/funding-tenders/opportunities/portal/screen/opportunities/projects-details/43252368/101188272


